Know-How: Primning

Jag har fått en del frågor kring hur jag primar, det sättet som för mig har haft 100% utfall, aldrig fått en dåligt kolsyrad flaska. Så jag tänkte gå igenom hur jag gör steg för steg här.

– Efter 5-10 dagars kallkrasch tar jag in hinken så varsamt jag kan för att inte störa jästkakan och allt grums som lagt sig på botten.
– Ställer jäshinken på köksbordet och min tomma ”priming hink” under den på golvet.
– Gör iordning en sockerlösning med ca 3dl vatten och normalt sett 6g socker per liter öl (ale). Räknar då såklart bort så bra jag kan volym för jästkakan, brukar vara 1-2 liter.
– Värmer vattnet under omrörning tills sockret har löst sig (ca 70 c).
– Häller i sockerlösningen i den desinficerade ”priming hinken” och överför ölen med min pump-hävert ner i lösningen.
– Ser till att det plaskar så lite som möjligt.
– När all öl är i priming hinken ställer jag den på bordet, sätter på flaskfyllaren, flyttar häverten och tappar upp!

image

Hoppas detta kan hjälpa någon till samma resultat som för mig.

Lämna en kommentar